Hieke Veenstra

Ik werk bij voorkeur op plekken die een speciale betekenis, sfeer en geschiedenis hebben. Dit verwerk ik in tekeningen, gouaches, etsen, schilderijen, installaties.

Vanaf 1999 tot 2018 werkte ik bij de voormalige Muur (Wittingen/Lüben) die Duitsland in Oost en West scheidde. Het thema (geschiedenis, landschap, mensen) was mijn uitgangspunt. Ik merkte uit gesprekken met bewoners dat de WOII, de Muur en de gevolgen ervan nog steeds in levens van mensen een rol spelen. Mijn werk was vaak aanleiding om over hun (vlucht) geschiedenis te vertellen, wat de hereniging van Oost en West Duitsland voor hen tot op de dag van vandaag betekent. Dit resulteerde in schilderijen, tekeningen, gouaches, etsen geïnspireerd op het thema de Muur en de omwenteling na 1989.

Daarnaast maak ik sinds 2010 ruimtelijk werk (installaties) in gebouwen (kerken, boerderijen) die de sfeer van de ruimte weergeeft. Hiervoor gebruik ik allerlei soorten materialen (hout, lood, zand, stenen, turf, foto’s). Met mijn installaties wil ik de ruimte, de geschiedenis en betekenis ervan, weerspiegelen.
Over het leven van veengravers (voorouders) heb ik de installatie ‘Velden’ (2009) en ‘Gebroken’ (2011) gemaakt en deze resp. in Museum Kunstpaviljoen in Nieuw Roden en in De Melkfabriek, een monument in Bunne, geëxposeerd.

Met mijn werk stel ik ook mezelf vragen als: Waar kom ik vandaan? Wat is mijn betekenis hier en wat doe ik er mee? Ook vragen over leven en dood, vergankelijkheid en verlies spelen een rol in mijn werk.

Sinds 2010 leg ik mijn liefde voor het landschap waarin we wonen vast in eitempera schilderijen. Met name de kleur, stilte en leegte van het landschap inspireren me. Onder de werktitel Landschappelijk maak ik ze. Daarna komen de specifieke titels als bijv. Veenlandschappen, Hondstongen, Wad en water.

Ik vind het belangrijk om al werkend het avontuur te zoeken d.w.z. mezelf open stellen voor de stroom waarop ik me in mijn werk beweeg. Voortdurend in gesprek zijn met mensen, mezelf en mijn werk. Het werkproces is belangrijk. Het thema in een werk is eigenlijk nooit af, maar gaat door in een volgend werk, tot er een serie ontstaat.

Anderen over het werk van Hieke

Veenstra (recenties, citaten, uitspraken)
“Kunst staat voor leven, in een verhevigde vorm. Het vraagt om intens waarnemen, wijd openstaan, hoge concentratie, overgave. Als het ergens over gaat, in algemene termen, dan juist hierover. Kunst raakt via het persoonlijke aan het universele. Daarom is zij verstaanbaar. Hieke’s werk gaat hierover……Mentale beelden, tevoorschijn gekomen uit de verf, dik en dun, bedekkend en transparant. Dit: het oplossend vermogen van de geslotenheid.”
Ienke Kastelein, beeldend kunstenaar/kunsthistorica, dec. 1997 tijdens het afscheid van Hieke Veenstra als directeur van STAMM in het Drents Museum te Assen.

“Spannend werk….zeker in wat ik gemakshalve het Veenhuizen-project zal noemen, met al zijn tegenstellingen tussen de getekende, eigenlijk tot symbolen geworden huizen en de wijde ruimte er omheen, tussen de zwarte tekens en de kleurige ondergrond, abstractie en figuratie, beeld en woorden en tussen de forse (uit)haal en het (soms) fijnzinnig gekriebel van kleine figuurtjes…”. Asser Courant, februari 1999, Gerard Berends.

“Veenstra heeft met oost-indische inkt een reeks portretten geschilderd…….deze lijken het meest geïnspireerd en oorspronkelijk. Ze zijn in tragische grijstinten opgebouwd vanuit de achtergrond, dus uit een patroon van vlekken. Indringend doemen de uitgemergelde koppen op. Het dunne laagje dooschijnend papier als ondergrond maakt dat ze nog vergankelijker overkomen, vluchtig als een schim achter een venster of broos als iemands herinnering” Nieuwsblad van het Noorden, 3 sept. 1999, Linda Schregardus.

“Hieke probeert de essentie van iets zichtbaar te maken in de portretten. Ze intrigeren op het eerste gezicht….Je wilt meer weten en gaat op onderzoek uit. Je vindt wat woorden: prisoner, burn out, kantenteksten, verdrietige ogen of weer niet? Je gaat een eigen verhaal maken. Ik moest gelijk aan het werk van Cristian Boltanski denken…..Maar waarom eigenlijk? Het is een soort collectieve herinnering net als de portretten van vluchtelingen (?), gevangene (?), overspannen personen en haar eigen familie. Opening door Mark Lisser (kunstenaar) van ICO, Assen, 26 nov. 1999.

“Hieke Veenstra hat sich besonders eingehend mit der hiesingen Grenzsituation auseinandergesetzt. Die Grenze und die Orte haben eine Geschichte. Die Wende hat nicht nur Grenze geöffnet, sie hat auch den Geist der Menschen geöffnet. Die Antworten hat ie in inhren Bildern verarbeitet. Zwar gibt es noch die Symbole der Grenze, es gibt aber in den Bildern neue Räume zu neuen Gedanken…” Niedersachsisches Tagesblatt/Isenhagener Zeitung, 17 nov. 1999, Rudiger Lange.

“Die groszen Blätter von Hieke Veenstra (Holland) sind Erzählungen aus Strukturen vergitterter Lebensräume an der ehemaligen Grenze, sichtbar noch, doch hoffnungsvoll. Arbeiten, die beeindruckend und fesselnd zugleich….”
Katalog 2001 10 Jahre Internationale Werkstattwoche für Maler und Grafiker in Lüben/Wittingen (Dld),
Hannah Koppel, Kulturwissenschaftlerin und Galeristin, Berlin.

“Van Veenstra hangen een aantal schilderijen over de geschiedenis van haar moeder. Ïk heb gezocht naar motieven in haar leven. De blauwe vrouw is het beeld van kracht en buigzaamheid. Het beeld van het tasje haar vrijheidssymbool. Het tasje gaf moeder het gevoel weg te kunnen als het haar niet zinde (als dienstmeisje)…”
Dagblad van het Noorden, 10 maart 2003, Marscha van Noesel.

“Symbolisch arbeitet auch Hieke Veenstra. Sie widmet sich dem Verhältnis von innen und auszen, ästhetischem Oberflächenereignis und den dahinter liegenden Bedeutungen. Eine menschliche Figur sitzt einsam an einem Tisch, neben sich eine Lampe, die das Szenario schwach beleuchtet. “Die Kammer” die Holländerin dieses Stimmungsbild und beschreibt damit sowohl die räumliche Isolation als auch die Kammer im Kopf. In einer dunklen Farbigkeit findet sie zu einer ganz persönlichen Symbolik, die sich den Betrachter gegenüber jedoch nicht hermetisch verschlieszt”.
Katalog 2005 14 Jahre Internationale Werkstattwoche für Maler und Grafiker in Lüben/Wittingen (D). Stefanie Ilin, Kunstwissenschaft.

“Hieke Veenstra put uit een vitaliteit die van alle tijden is. Zij is met al haar mogelijkheden een doorgeefluik, oprecht en zonder concessies. Geen modieuze verfijningen, waar men na verloop van tijd doorheen kijkt, maar gewoon werken vanuit de bodem van haar zijn. Komt een werk bij u in bezit, dan zal het zich langzaam gaan ontvouwen. Het zal u niet meer loslaten en ondanks de donkerte in het werk de kijker vreugde en herkenning geven: Zo is het! “, zegt Diek Boerman, bij de opening van een expositie in KUNST B&V te Yde (2005).

“Ebenfalls herausragende Arbeit ist die Tuschezeichnung “Niemandsland”von Hieke Veenstra. Frau Veenstra ist Niederländerin und hat sich mit dem Thema der deutschen Teilung auseinandergesetzt. Sie ist den Spuren nachgegangen, die diese Teilung möglicherweise in den Köpfen der Menschen hinterlassen hat. Die Jury mochte diese Arbeit von Frau Veenstra würdigen, da sie im Rahmen diesjahrigen Imke-Folkerts-Preis es eine besondere Anerkennung ausspricht und in einer Urkunde bestätigt, Die Arbeit wird vom Stifter angekauft.”
Begründung der Preisentscheidung der Jury vom 27.Juli , 2007

“…Einige Künstler hier in Lüben scheinen mit der Erinnerung oder der Imagination als schöpferische Strategie im Baudelaire’schen Sinn zu arbeiten. In seinem Essay “Der Salon von 1859″schreibt Charles Baudelaire, das er das Universum als ein “magazin von Bildern und Zeichen”verstehe, und alle in Beziehung zueinander treten. Bezogenheiten Diese Bilder können aus vergangenen Zeiten, aber auch aus dem Reich der Phantasie stammen….Das Magazin von Bildern, aus denen Hieke Veenstra schöpft, setzt sich aus den Geschichten zusammen, die ihr die Menschen hier, aus der Grenzregion zwischen Ost und West im Laufe der Jahre erzählten. Es sind Erinnerungen an den Krieg die Ihre Bilder durchströmen. In einer dunklen Farbigkeit reflektiert sie geselschafliche Gefüge in einer solchen, existenzverändernden Situation. Die Malerin will das ihre Bilder Energiën ausströmen und wachrütteln.”
Katalog 2007 Lüben 9e Internationale Werkstattwoche für Maler und Grafiker. Stefanie Ilin, Kunstwissenschaft.

“….In freien Paraphrasen begegnet auch Hieke Veenstra den Erfahrungen, die sie in Lüben macht. Die Gespräche mit Bewohnern aus Ost und West über die Zeit vor und nach der Wieder vereinigung verarbeitet sie mit Tusche und Acryl zu zeichenhaften Dokumenten nach Art der Printmedien im Schwarz-Weisz und einen vergilbten Untergrund, der den Aspekt des Vergangenen betont. Die archaïsche symbolsprache, schnell und groszzügig aufgetragen betont das Algemeingültige im Ablauf menschlicher Geschichte, wie es auch Picasso in seinem Wandgemälde von der Zerstörung Guernicas praktizierte.”
Katalog 2009, Künstlersymposium 10e Internationale Werkstattwoche Wittingen/Lüben, Marianne Winter, Kunstwissenschaft.

Galerie Noord in Groningen presenteert tot 3 dec. werk van Hieke Veenstra. Veenstra is gefascineerd door het menselijk drama van leven en doodgaan. Zij zet beelden neer die iedereen kan herkennen, afkomstig uit het collectieve geheugen, een magazijn van beelden, dat er altijd is geweest. …Er komen regelmatig oorlogsbeelden in voor. Desondanks schemert er altijd licht door in het werk. Dagblad van het Noorden, 13 dec. 2009

“….Hieke Veenstra verbindet die Übertragung der sichtbaren Welt in ein abstrahiert verinnerlichten Gefüge aus Farbassoziationen und Piktogrammen. Altmeisterlich malt sie in Eitempera feine kleinformatigen Farbfeldmalerei, fangt Morgen und Abendstimmung ein. Sorgfältig setzt Hieke Veenstra die Farben wie transparante Schleier, um die Tonwerte der Pigmente zu mischen. Katalog 2011, Künstlersymposium 11. Internationale Werkstattwoche Wittingen/Lüben , Eine Rückschau. Marianne Winter, Kunstwissenschaft.

“…… Reizen is vandaag de dag een belangrijke manier om met de complexe realiteit om te gaan. In de cyclus van vier kleine schilderijen, Poolse herinnering 1,2,3,4 probeert Hieke Veenstra haar indrukken van een reis door Polen vast te leggen en tevens te refereren aan mijn schilderij ‘The rest is silence’. In beide benaderingen toont ze in een enkelvoudige, consistente serie van vier schilderijen….” zegt Kazimierz Lyszcz in de Catalogus “Vervreemde stilte”/”Schrille Stille”, Uitwisselingsproject Kunstenaarsvereniging VANTYNAARLO en Internationale Werkstattwoche Wittingen/Lüben 2012/2013.

Die niederländische Künstlerin Hieke Veenstra, die zum wiederholten male an der Werkstattwoche telgenommen hat,
hatte sich in der Vergangenheit sehr expressiv in den Grenzbefestigungen auseinandergesetzt. Diesmal ist ihre bildhafte Darstellung der Grenze vergleichsweise sanfter und versöhnlicher ausgefallen. ….Verschollene Grenze, dass diese Grenze heute fast nicht mehr sichtbar ist.
Doris Weisz beim Eröffnung der Ausstellung in Bildungsznetrum & Kavalierhaus in Gifhorn, januari 2014.

“….Das Lüben dicht an der ehemaligen innerdeutschen Grenze liegt hatte sie (Hieke Veenstra) sofort gebannt. Bei ihren kleinen Gemälden, die von der einstigen Teilung Deutschlands und davon konkreten Orten und Grenzverläufen handeln, hat sie auf dunklen Szenerien und Strukturen lauter Lichtpunkte oder -streifen gesetzt, das Licht flieszt als helle Farbe sogar über die Kompositionen: Sie habe, so sagte sie, Bilder zur Geschichte, aber auch zur Hoffnung malen
wollen.”, Katalog Künstlersymposium 13 Internationale Werkstattwoche Wittingen/Lüben 2015, Thema Deutung von Licht.

“…..In diesem Jahr experimentiert sie mit verschiedenen Varianten der Reduktion. Dafür hat sie für einige ihrer neuen kleinformatigen Gemälde aus verschiedenen Pigmenten Erdtöne gemischt. Die entstandenen Werke stehen zwischen abstrakten Farbfeldern und der angedeuteten, räumlichen Tiefe einer weiten Landschaft.”
Katalog Künstlersymposium 14 Internationale Werkstattwoche Wittingen/Lüben 2017, Thema Reduzieren

Uitgebreide Curriculum Vitae Hieke Veenstra

Naam:
Hieke Veenstra (Smallingerland, Nederland)

Beroep en bedrijf:
Beeldend kunstenaar; Bedrijf: KUNST B&V, verhuur en verkoop van beeldende kunst van
Diek Boerman & Hieke Veenstra aan particulieren en bedrijven.
Website: www.kunstbv.nl E-mail: info@kunstbv.nl
Adres atelier/bedrijf: Norgerweg 153, 9494 TA, Yde
Opgenomen in de Kunstdocumentatie van het CBK Drenthe, later KenC Drenthe 
Oprichter/lid van de Vereniging voor professionele kunstenaars VanTynaarlo zie www.kunstenaarsvantynaarlo.com
2008 kreeg de Kunstenaarsvereniging de Cultuurprijsvan de gemeente Tynaarlo; 
Vanaf 1999 lid Symposium Internationale Werkstattwoche Lüben/Wittingen (Dld) www.kulturverein-wittingen.de
Vanaf 2007-2015 lid van Kultur am Emsdelta e.V. Emden (Dld) www.kultur-am-emsdelta.net  

Opleidingen/cursussen
1988 – 1992 Nieuwe Akademie voor Beeldende Kunst, Utrecht
1992 -2007 werkbeschouwing o.l.v. beeldend kunstenaars/docenten Ienke Kastelein en Hans van Lunteren 
1997 Cursus Startende Ondernemers in de Beeldende Kunst, Assen
2000 Summerschool Pentiment, International Academy for Art and Design, Hamburg (Dld)

Andere opleidingen/beroepen
1967 – 1970 HBO (Sociale Academie Groningen, Kultureel Werk)
1970 – 1974 Rijksuniversiteit Groningen, Sociale Wetenschappen (Andragologie)
1970 – 1974 Opbouwwerker in Oost Groningen;
1973 – 1988 Docent/supervisor Sociale Academie en VO (2e fase);
1988 – 1998 directeur Educatieve Werkplaats Drenthe; directeur STAMM Drenthe;

Prijzen/waarderingen
2007 Imke Folkerts Preis Greetsiel (Dld) Eervolle Vermelding
7 maart 2007 Kunst van de dag op www.galeries.nl

Exposities en projecten
2023 Galerie Staublau, Oldenburg Dld, expositie UmFangen, schilderijen, beelden (5 kunstenaars)
2022 Gemeenthuis Tynaarlo Vries, Actualiteit groepsexpositie VTNL 
2022 Kunstpodium Campis Assen groepsexpositie ZONDER TITEL
2022 Galerie De Kunsthof Appingedam met expositie Symboliek (duo)
2022 Stift Bassum, expositie Umfangen met schilderijen, installatie, groepsexpositie
2022 Galerie K38 Roden met schilderijen, groepsexpositie
2022 Galerie Sophie Roswinkel, Schoonheid van Vergankelijkheid, groepsexpositie (8 kunstenaars)
2020 Galerie Pictura, Groningen, expositie Kunst uit de Kop met VTNL
2020 Galerie LortzingArt, Hannover, Bild ohne Bild, groepsexpositie
2020 Galerie Staublau, Oldenburg, Wintersalon, Dld groepsexpositie 
2019 Galerie Noord groepsexpositie Wintersalon
2019 Galerie Lortzingart, Hannover Dld expositie Erlebnis (solo)
2018 Galerie Staublau, Oldenburg Dld expositie “De grens” (solo)
2018 Galerie Noord, Groningen expositie ‘Beleving’ (solo)
2018 UMCG Groningen met Diek Boerman
2017 De Haagse Kunstkring, Den Haag expositie “De Noorderlingen”()groep
2017 Museum De Oude Wolden, Bellingwolde expositie Trillingen met VTNL
2016 Kunsttuin Klaas Bil Paterswolde, expositie “Aarde” met VTNL
2016 Melkfabriek Bunne, expositie Nieuwe Natuur thema “Water” met VTNL
2016 Kunst en Cultuur Drenthe, Assen expositie “Diversen” met VTNL
2016 Gemeentehuis en Theater De Tamboer, Hoogeveen (groep)
2015 CBK-Emmen in het kader van “Landschap in mijn hoofd”(groep)
2015 Kunstproject ‘De Nieuwe Collectie’ VANDERVEEN, Assen (groep)
2015 Kunstproject “Mij een Zorg!?” Gemeentehuis Tynaarlo, Vries met VTNL
2015 Galerie Noord, Groningen (groep)
2014 Kunstencentrum K 38, Roden (groep)
2014 Kunstproject “De Hondsrug” in Prins Bernhardhoeve, Zuidlaren (groep)
2014 Project “Stil(l)even” in Gemeentehuis Tynaarlo, Vries met VTNL
2014 Kunstproject  “Wad und Wasser” met Kultur am Emsdelta e.V.
        Cultuurbrug Eemsdelta Appingedam in ‘t Waar, Leer en Emden (Dld)
2014 Kunstproject “IJstijden zichtbaar in het landschap” CBK Emmen (groep)
2013 Kunstproject “IJstijden zichtbaar in het landschap” Paviljoen Eemland Annen (groep))
2013 Kunstproject “Wad und Wasser” met Kultur am Emsdelta e.V.
         Cultuurbrug Eemsdelta Appingedam in Leens, Pewsum (Dld), Greetsiel (Dld), Nieuwolda en ‘t Waar 
2013 Kunstproject “Chemie” in Kerkje van Heveskes Delfzijl met Leen Kaldenberg en Diek Boerman
2013 Galerij De Lawei Drachten, 3e Friese Miniprent Biennale
2012 Kunstproject “Vervreemde stilte” door kunstenaars van IW Wittingen (Dld) en Kunstenaars VANTYNAARLO in
          De Melkfabriek, Bunne, Gemeentehuis Vries  
2012 Feest van de Geest, Herv.kerk Niekerk
2012 Art Projects 2012 Magnuskerk, Anloo
2012 Gallery De Waard, Bergen (NH)
2011 Expositie Melkfabriek Bunne 
2011 Art Projects 2011 Magnuskerk Anloo
2010 Kunstproject “Plaggen” Kunstenaars VANTYNAARLO Gemeentehuis Tynaarlo, Vries 
2010 Galerij De Lawei Drachten, 2e Friese Miniprent Biennale
2010 Feest van de Geest  Koepelkerk Smilde 
2010 Kunstproject Kultur am Emsdelta e.V. en Cultuurbrug Eemsdelta Appingedam in Grote Kerk Beerta
2009 Galerie Noord, Groningen www.galerienoord.nl
2009 Museum KUNSTPAVILJOEN Nieuw-Roden www.kunstpaviljoen.nl
2009 Warenhuis Vanderveen/CBK Drenthe
2009 Gemeentehuis Tynaarlo, Vries
2008 Museum Zeeaquarium, Delfzijl
2008 Streekmuseum De Oude Wolden, Bellingwolde
2008 Artist in Residence en expositie met Diek Boerman in Burg Neuhaus, Wolfsburg (Dld)
2008 Koetshuis Borg Ewsum, Middelstum 
2007 Galerij De Lawei Drachten, 1e Friese Miniprent Biennale
2007 Ubbo Emmiusschule, Greetsiel (Dld), Imke Folkerts Preis
2007 2005,2003, 2001 Galerie De Omgeving Borger  www.galeriedeomgeving.nl
2006 Grafisch Centrum Groningen in Kerkje van Opwierde, Appingedam
2004 Artist in Residence en expositie met Diek Boerman in
        Grafische Ateliers van Städtische Galerie, Wolfsburg (Dld) 
2004 Expositie Galerie Noord, Groningen
2006 2004 Gemeentehuis Tynaarlo, Vries
2004 Galerie Van Hulsen, Zeerijp
2002 Zernikeborg RUG, Groningen
2001 Expositie “Salon 2001” Koetshuis, Roden
2000 KUNSTPAVILJOEN Nieuw-Roden
2000 1999  Expositie “Voorouders” ICO, Assen
1999 Expositie “Veenhuizen” Galerie Kuiper, Nieuw Roden
1999 Gevangenismuseum, Veenhuizen
1997 Expositie “Portretten” Galerie Sytske Walinga
1995 Expositie “Olifanten” Beatrixoord, Haren

Werken en exposeren in Duitsland en andere Europese landen
Vanaf zomer 1999 werk ik in de Internationale Werkstattwoche für Maler und Grafiker in Lüben/Wittingen (Dld). Om de twee jaar komt een internationale groep kunstenaars samen in Lüben, een dorpje aan de voormalige grens oost-west Duitsland. Er wordt gewerkt en geëxposeerd in Duitsland en gastlanden.
Vanaf 1999 tot heden participeer ik in exposities in Duitsland en daarbuiten: Rathaus en Spahrkasse Wittingen; Museum Jenny-Marx-Haus, Salzwedel (Dld); Rathaus Budweis (Tsjechië); Dannell-museum Salzwedel (Dld); Rathaus Koknese en Schwarzhäupterhaus Riga (Letland). Spahrkasse Hankensbüttel (Dld); Hogeschool en Galerie Pentagon Radom (Polen); Freileichtmuseum Diesdorf (Dld); Trinkhalle Bad Ischl (Oostenrijk); gemeentehuis Tynaarlo, Vries (NL); KUNST B&V, Yde (NL); De Melkfabriek, Bunne (NL); Italienische Konsularagentur, Wolfsburg; Kulturzentrum Gifhorn (Dld); Neue Apotheke, Gardelegen;   

Activiteiten en/exposities in de Galerie Kunst B&V
2022 Expositie Hommage aan Mar de Hoog (1944-2022) schilderijen en fotografie
2022 Expositie Veraf, Dichtbij met Guus Slauerhoff, tekeningen, schilderijen
2021 Expositie De Oersprong van Hieke Veenstra met tekeningen, schilderijen, ruimtelijk werk
2020 Expositie ONTDEKT met schilderijen van Mar de Hoog, beeldend kunstenaar/fotograaf 
2020 Expositie Identiteit, Vorm, Verbinding met Wim Peters, Hieke Veenstra, Diek Boerman, Klaas Bil
2020 Expositie Eigen Beeld met groep van Diek Boerman
2019 Expositie met Anneliet Van Beelen, Fremdkörper
2018 Expositie met Guus Slauerhoff, De ziel van de fado
2018 Expositie Meisje van Yde met 5 leden kunstenaarsvereniging VTNL
2017 Expositie met Karen Molleman, Verbeelding in Verzet
2017 Expositie met Hans Sanders, Trash Art
2016 Expositie Nieuwe Natuur met thema Aarde: met 5 leden kunstenaarsvereniging VTNL
2016 Expositie Mar de Hoog, beeldend kunstenaar Stilleven, fotografie 
2015 Expositie Daudi Karungi, schilderijen (Kampala, Oeganda, 1979)
2015 Theatergroep Atelier Kat o.l.v. Kitty Boon
2014 Expositie WietsLanjouw objecten van natuurlijke materialen
2013 Expositie Dia Postma, tekeningen/schilderijen 1989-2012
2012 Expositie “Vervreemde stilte” van kunstenaars Internationale Werkstattwoche 2012
2012 Expositie Karin Noorda (schilderijen)
2011 Expositie Diek Boerman “Over kleur gesproken”
2010, ’11, ’12, ’13, ’14 Deelname Open Atelierroute Kunstenaarsvereniging Van Ty naar Lo
2010 Expositie Werken met/op papier door Riet Danz en Margherita Pianarosa 
2009 Zomerexpositie van 2 mei tot 1 aug. door Diek Boerman en Hieke Veenstra
2008 Thema-expositie ‘Vrij’ met Diek Boerman (eitempera), Andreas Marquardt (sculpturen),
         Hieke Veenstra (schilderijen, tekeningen), Janke de Vries (fotografie)
2008 Deelname Kunst10daagse van 2  t/m 11 okt. gemeente Tynaarlo en Open
        Atelierroute Kunstenaarsvereniging Van Ty naar Lo op 4 en 5 okt.  
2008 Deelname Open Atelierroute Bekijk het Maar Drenthe
2007 Expositie ‘Nieuw’ van Diek Boerman en Hieke Veenstra
2007 Deelname Kunst10daagse van 23 maart tot 2 april, zie www.kunst10daagse.nl
2006 Thema-expositie ‘Dieren’ van Diek Boerman, Barbara Hoyng, Hieke Veenstra, Janke de Vries
2006 2004 Deelname Open Atelierroute Kunstenaarsverening Van Ty naar Lo
2005 2003 Deelname Open Atelierroute Bekijk Het Maar Drenthe
2004 Expositie Diek Boerman & Hieke Veenstra ter gelegenheid
        van de Opening van Galerie en Ateliers Kunst B&V, Yde.

Opdrachten
in het kader van Kunstprojecten; bedrijven en particulieren

Werk in bezit van
Job Support te Assen; Thijs & Andres, Groningen; Kultuurvereniging en Ziekenhuis te Wittingen (Dld); Zernikeborg van de RUG, Groningen; gemeente Tynaarlo, Vries; Städtische Galerie Wolfsburg (Dld), Stichter Imke Folkerts Preis Greetsiel (Dld)  en particulieren.